Aspecten van e-bikes

Een aspect van e-bikes dat niet zo vaak wordt besproken is de vraag naar de 'beste' e-bike voor zwaardere rijders.

Wolfram bolte yq CR Zzc49h8 unsplash
  • Share via:

Een aspect van e-bikes dat niet zo vaak wordt besproken, maar een veel voorkomend advies is voor e-bike winkelpersoneel, is de vraag naar de 'beste' e-bike voor zwaardere rijders.

Zoals je zou verwachten, is er niet één 'beste' e-bike, maar de meeste fabrikanten van e-bikes geven een aanbevolen maximumgewicht voor de berijder voor elk specifiek model e-bike. Deze kunnen een nuttige gids zijn, maar zeker niet meer dan een gids. Ze zijn mogelijk conservatief beoordeeld om ervoor te zorgen dat e-bikes niet worden geladen tot in de buurt van hun veilige maximumlimiet, of een fabrikant is mogelijk te enthousiast geweest over de beoordeling in een poging om de prestatiereferenties van hun e-bikes te verbeteren. In ieder geval is het aan de fabrikant om duidelijk te maken wat het maximale geschikte gewicht is en veel fabrikanten gaan verder dan de wettelijke minimumlimiet die in de nationale wetgeving of in internationale normen kan worden gespecificeerd. Op sommige specificatiebeschrijvingen van e-bikes vindt u helemaal geen aanbevolen maximumgewicht, terwijl andere, zoals Rad Power, gewichtsclassificaties prominent adverteren.

Rad Power Bikes geven duidelijke, opvallende beschrijvingen van de gewichtslimieten van al hun e-bikes

Wat is een Heavy Rider en waar moet je op letten?

De gemiddelde Amerikaanse man weegt ongeveer 90 kg en de gemiddelde vrouw ongeveer 77 kg, dus je kunt op basis van deze benchmarks bepalen of je jezelf classificeert als een zware rijder!

Een voor de hand liggende eerste stap bij het zoeken naar een e-bike die geschikt is voor uw gewicht, is om naar de specificaties van de e-bike te kijken om te zien wat het gewichtsclassificatie is. Het is essentieel dat u duidelijk weet of het cijfer het gewicht van de e-bike omvat of alleen verwijst naar de berijder en eventuele extra lading of passagiers die ze op de e-bike laden. De e-bike-catalogus van Riese en Muller voor 2020 geeft bijvoorbeeld 'Brutogewicht van het voertuiggewicht', dus u moet het gewicht van de e-bike hiervan aftrekken om de maximale beoordeling voor berijder en bagage te krijgen. Mogelijk ziet u ook een 'totaalgewichtslimiet' van andere fabrikanten, en vaak is dit inclusief het gewicht van de fiets. Daarentegen zullen uitdrukkingen als 'maximaal berijdersgewicht' of 'maximale belasting' het gewicht van de e-bike zelf duidelijk uitsluiten. Zorg er bij twijfel voor dat u met de dealer (bij voorkeur schriftelijk) duidelijk maakt waar het precies naar verwijst als de beschrijving helemaal niet duidelijk is.​​

Riese & Muller e-bikes zijn zeer goed gemaakt en het bedrijf specificeert behulpzaam het brutogewicht voor elk model

Ja - het kan verwarrend zijn, maar het is het beste om niet te veel vast te houden aan wat de vermelde gewichtslimiet van een e-bike is - zoals we zeggen, ze zijn slechts een richtlijn en de gewichtsclassificaties van fabrikanten kunnen variëren van overdreven voorzichtig tot nogal optimistisch! Net zo belangrijk is uw eigen oordeel te vellen over wat een geschikte e-bike is voor uw gewicht en of uit een testrit blijkt dat deze presteert zoals u zou willen. Laten we dus eens kijken welke specifieke kenmerken zorgen voor een goede e-bike voor zwaardere rijders.

Waar moet je op letten in een eBike voor een zwaardere rijder?

Een zeer sterk ogend frame op dit Riese en Muller Nevo-model

Frameopbouw: dit kan zeker een aanwijzing zijn voor de potentiële sterkte van een e-bike. Dikke frames met grote sectieverbindingen en veel las tussen de elementen van een fietsframe zijn over het algemeen een goed teken. Dat gezegd hebbende, hebben de constructie en sterkte van het fietsframe de afgelopen decennia een revolutie teweeggebracht en de meeste e-bikeframes van gerenommeerde fabrikanten zullen van zeer hoge kwaliteit en zeer sterk zijn.​​

Een specifiek punt om te overwegen is op volledig geveerde frames waar veel berijdersgewicht op de achtervering zal komen - u moet controleren of er voldoende veerweg en voldoende weerstand in de achtervering is om te voorkomen dat de bodem uit de vering komt, waardoor schade eraan toe. Een goede dealer moet kunnen nagaan of een achterwielophanging geschikt is voor uw gewicht.

Een krachtige middenmotor is een goede keuze voor zwaardere rijders

Motorvermogen en batterijgrootte: hoe meer gewicht uw e-bike nodig heeft om te bewegen, des te belangrijker wordt een krachtigere motor en een ruime batterij. Mid-drives zijn van nature goed in het verplaatsen van zwaardere lasten, omdat ze de versnellingen over een reeks snelheden gebruiken om de last gemakkelijk te verplaatsen. Dat gezegd hebbende, grotere naafmotoren die correct zijn afgesteld, kunnen ook goed werk leveren (zoek er een met een hoog Nm-koppel); kleinere, lichtgewicht naafmotoren zijn niet de ideale keuze voor zeer zware rijders.

500Wh is een goede benchmark voor de batterijcapaciteit voor een dagelijkse woon-werkmachine voor een zwaardere rijder die middelmatige afstanden aflegt. Er zijn ook tal van opties boven de 500 Wh (tot ver boven de 1000 Wh) - aan te raden voor veel zwaardere rijders die langere afstanden afleggen en natuurlijk zijn reservebatterijen meestal een optie, aangezien de meeste e-bikes de rijder de batterijen laten verwisselen.

Kleine wielen, brede banden, veel spaken en hydraulische schijfremmen zijn een geweldige combinatie voor zwaardere rijders

Sterke velgen en brede banden

Dubbelwandige velgen zijn vrij standaard en bieden veel sterkte en draagkracht. Breder is ook beter, want dat helpt de krachten over de velg te verspreiden. Meer en dikkere spaken zijn beter – 36 spaken per wiel (36H) is een goede standaard. Kleinere wielen zijn sterker dan grotere, alle andere factoren zijn gelijk, maar maak wel een proefrit, aangezien kleinere wielen over het algemeen levendiger rijden dan grotere. Brede banden zijn ook goed voor draagkracht, grip en stabiliteit - boven de 2″ kan als breed worden beschouwd. Steekassen zijn grotere dikkere assen en nog een goede eigenschap om op te letten (gebruikelijk op emtbs).

Zadel en zadelpen

Verende zadelpen en zadel kunnen een geweldige combinatie vormen

Een breed platform om op te zitten met veel comfort op stevig geconstrueerde zadelrails is een geweldig idee voor zwaardere rijders; niet alleen voor comfort, maar ook om de belasting van uw lichaamsgewicht in de zadelpen en het frame te isoleren. Een geveerde zadelpen kan echter hetzelfde doel dienen, omdat ze zeldzaam zijn als standaardfunctie op e-bikes, maar een waardevolle upgrade kunnen zijn. Bij sommige modellen kan de eindgebruiker zelfs de veer of het elastomeer veranderen in een hardere veer om extra gewicht van de rijder te dragen.

Remmen

​Hydraulische schijfremmen bieden nu veel meer remkracht dan oudere systemen zoals kabelbediende v-brakes en worden vaak gespecificeerd op e-bikes van goede kwaliteit en een zwaardere rijder zou ze zeker willen hebben - grotere rotoren geven ook meer remkracht en alles groter dan 160 mm is een grote rotor op een e-bike.