Terugkijkend op het eBike-jaar 2020

Sinds de invoering van de Covid-beperkingen in maart 2020 is het aantal gemotoriseerde reizen, bijvoorbeeld in Los Angeles met ongeveer 80% gedaald.

Jeremy bishop Kthn AO0 Nlpw unsplash
  • Share via:

Een onverwachte eBike-boom die veel vragen oproept

Sinds de invoering van de Covid-beperkingen in maart 2020 is het aantal gemotoriseerde reizen, bijvoorbeeld in Los Angeles met ongeveer 80% gedaald. Dit heeft geleid tot een enorme stijging van het aantal fietsen en e-biken. 2020 was een enorm tumultueus jaar voor de wereld en ook voor e-bikes. 16 maart is bestempeld als 'de week dat de wereld op slot ging' met wat destijds ernstige gevolgen leek voor de meeste industrieën. Echter, met veel landen die fietswinkels als essentiële service verklaren en open mogen blijven, en de stadsautoriteiten al snel fietsvriendelijke maatregelen nemen om fietsen aan te moedigen als een middel van sociaal afstandelijk vervoer en lockdown-oefeningen, begonnen de dingen te veranderen voor zover e -fietsen waren bezorgd. Ze vormden slechts één klein maar essentieel hulpmiddel om samenlevingen over de hele wereld te helpen gezond te blijven en te blijven functioneren in erbarmelijke en tragische omstandigheden.

Het gebruik van fietsen en e-bikes schoot omhoog en leidde tot tekorten in winkels, terwijl stadsstraten op het hoogtepunt van de lockdown werden ontdaan van autoverkeer; gemotoriseerde reizen zijn in Los Angeles bijvoorbeeld met ongeveer 80% gedaald sinds de afkondiging van de beperkingen in maart. De luchtkwaliteit kende een ongekende kwaliteitssprong. In de grote steden werkte de Covid-crisis als een aansporing voor grote investeringen. In heel Europa is meer dan 1 miljard euro uitgegeven en meer dan 1400 mijl fietspad aangelegd. Hier zijn enkele van de belangrijkste infrastructuurontwikkelingen van over de hele wereld in 2020:

Parijs en het omliggende Ile-de-France pompten € 300 miljoen in fietsprojecten, met plannen voor meer dan 400 mijl fietspad, waarvan sommige als tijdelijk werden aangemerkt - in september waren de plannen permanent geworden en tegen december waren er plannen om 140.000 parkeerplaatsen te verwijderen plaatsen in de stad om ze te vervangen door groenere alternatieven, waaronder fietsenstallingen.

Milaan

Milaan was een van de eerste steden die fietsgerichte Covid-herstelplannen aankondigde

  • Milaan, Italië heeft 115 miljoen euro aangekondigd om het fietsen te stimuleren. De regering heeft subsidies toegezegd tot € 500 als burgers een nieuwe fiets of een e-scooter willen kopen om mensen van het openbaar vervoer en uit de auto te houden.​
  • Houston, Texas heeft onlangs zijn Vision Zero-plan aangekondigd voor transport met als doel de komende tien jaar elk jaar 50 mijl aan trottoirs en 40 mijl aan comfortabele fietspaden. De nul verwijst naar het doel om het aantal verkeersdoden tot nul terug te brengen (hoewel dit Bloomberg-artikel een waarschuwing geeft). Een ander infrastructuursucces in 2020 - klein maar opmerkelijk - was dat de prachtige, met bomen omzoomde 34th Avenue in Jackson Heights in NYC een 'open straat' werd om meer sociale afstand mogelijk te maken, mensen in staat te stellen wat te bewegen en een betere geestelijke gezondheid te hebben. Nu de open straat elke dag van 08.00 uur tot 20.00 uur 2,1 mijl loopt, zul je kinderen, gezinnen, sporters, senioren en mensen zien die er gebruik van maken om te winkelen en essentiële boodschappen te doen.